CSR Romania

29 iunie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti internationali Dejan Petrovic, Fundaţia ERSTE: Diferenţa dintre organizaţii este dată de oameni

Dejan Petrovic, Fundaţia ERSTE: Diferenţa dintre organizaţii este dată de oameni

Email Imprimare PDF

dejan petrovnicFundaţia ERSTE oferă o dată la doi ani Premiul pentru Integrare Socială. Ce v-a determinat să lansaţi această competiţie şi care sunt criteriile de selecţie ale ONG-urilor şi ONP-urilor participante?

Prin intermediul Premiului pentru Integrare Socială, Fundaţia ERSTE doreşte să aducă o contribuţie semnificativă în procesul de dezvoltare socială a societăţilor civile din ţările Europei Centrale şi de Sud-Est.  

Ideea Premiului s-a născut atât din dorinţa cât şi din nevoia de a recunoaşte şi recompensa eforturile persoanelor şi grupurilor din aceste ţări de a crea societăţi care oferă şanse egale tuturor şi oportunităţi de incluziune pentru grupurile/persoanele dezavantajate, vulnerabile sau cu nevoi speciale. Prin urmare, Premiul este acordat   proiectelor de integrare socială inovatoare şi creative, care au avut un impact deosebit şi au creat diferenţe semnificative pentru beneficiarii vizaţi.

Principalele criterii de selecţie pentru Ediţia 2011 rămân aceleaşi din ediţiile anterioare: (1) Impactul proiectului în privinţa integrării, (2) Eficienţă şi calitate, (3) Aspect inovator, (4) Durabilitate, (5) Numărul de beneficiari şi implicarea acestora.


Premiul pentru Integrare Socială a fost lansat în 2007. Cum a evoluat de atunci şi până acum calitatea proiectelor primite?


Premiul a căpătat amploare de la o ediţia la alta şi, cu fiecare nouă ediţie, ne “confruntăm” cu proiecte din ce în ce mai interesante. Nu mă refer neapărat la calitatea proiectelor, ci mai degrabă la diversitatea problemelor atinse şi creativitatea soluţiilor identificate de organizaţii. De fiecare dată suntem impresionaţi de perseverenţa şi dedicarea lor, de dorinţa imensă de a aduce o schimbare, cu resurse mai mult sau mai puţin generoase.  

Şi noi, la rândul nostru, învăţăm de la oamenii şi organizaţiile din ţările unde ne implicăm şi încercăm să răspundem nevoilor lor pentru a-şi putea dezvolta mai bine proiectele şi ideile. Bazându-ne pe observaţiile şi nevoile lor de a intensifica procesul de cooperare la nivel internaţional pe proiecte similare, în momentul acesta dezvoltăm o reţea pe care organizaţiile neguvernamentale şi non-profit o vor putea utiliza pentru a comunica mai bine şi a face schimb de idei.

Un alt aspect pe care îl luăm în considerare este posibilitatea finanţărilor alternative. Datorită schimbărilor de situaţie, majoritatea donatorilor străini “tradiţionali” bat uşor în retragere, în consecinţă există o nevoie acută de a schimba centrul de interes către sectorul corporatist local. Prin iniţiativele dezvoltate împreună cu Ambasadele Austriei, încercăm să facilităm legătura între organizaţiile selecţionate şi companiile private şi să punem bazele unei colaborări care se poate dovedi fructuoasă pe viitor.


Ştiu că pentru ediţia din 2011 aţi extins numărul ţărilor din Europa Centrală şi de Sud-Est care se pot înscrie în competiţie. Cum selectaţi ţările care au dreptul de a participa la această competiţie?


Principalul nostru obiectiv este dezvoltarea socială stabilă şi durabilă în Europa Centrală şi de Sud-Est. Fundaţia ERSTE este acţionarul principal al Grupului Erste, un grup bancar internaţional activ în aceasta regiune. În procesul de selecţie încercăm să includem toate tinerele democraţii din regiunea amintită, cu societăţi în schimbare rapidă, pentru a susţine procesul de integrare socială acolo unde este nevoie, proces extrem de important pentru stabilitatea politică şi economică.


Am început cu un proiect pilot, dar obiectivul nostru este de a include cât mai multe ţări din  această regiune, dacă nu chiar pe toate. Numărul ţărilor participante a crescut de la o ediţie la alta, de la patru ţări în 2007 – Bosnia-Herzegovina, Croaţia, Slovenia şi Serbia, la opt ţări în 2009 – când s-au alaturat Kosovo, Macedonia, Muntenegro şi România. În 2011, alte patru ţări vor putea participa: Ungaria, Cehia, Slovacia şi Moldova iar una din priorităţile noastre principale va fi includerea cu success a acestor noi ţări în procesul de selecţie.


Care sunt membrii juriului şi cum se desfăşoară procesul de selecţie?

Perioada de înscriere pentru ediţia 2011 a Premiului pentru Integrare Socială va începe în septembrie şi se va încheia la sfârşitul lui noiembrie 2010. Toate proiectele depuse vor trece printr-un proces iniţial de evaluare referitor la eligibilitate.

Apoi, şase comitete de selecţie, formate din 24 de experţi independenţi din toate ţările implicate, vor evalua în mod individual şi vor puncta fiecare proiect nominalizat. Aproximativ 100 de proiecte dintre cele care au obţinut cele mai mari punctaje vor fi nominalizate pentru selecţia finală iar experţii Fundaţiei îi vor vizita ulterior pe toti cei 100 de nominalizaţi, pentru a continua procesul de evaluare. Toate proiectele care trec această evaluare vor intra în etapa de selecţie finală si vor fi transmise juriului.

Juriul este format din 20 de personalităţi din regiune, care coordonează şi dezvoltă zonele de integrare socială, de societate civică, politică, media etc.



Oferiţi sprijin şi pe mai departe organizaţiilor care câştigă Premiul pentru Integrare Socială?

Toate proiectele finaliste vor fi incluse într-un set de proiecte cu cele mai bune practici postat pe website-ul Reţelei de Integrare Socială (www.socialintegration.org/network). Acestea vor fi incluse şi în iniţiativa ACCESS, al cărei obiectiv este să pună în legătură proiectele finaliste cu companiile locale. Toate cele 100 de proiecte finaliste vor primi recunoaştere regională pentru eforturile depuse datorită acoperirii media asigurată de consultanţi de relaţii publice profesionişti timp de doi ani după ceremonia de premiere din 2011.



Din experienţa d-voastră, cum ar putea fi îmbunătăţită comunicarea externă a ONG-urilor şi ONP-urilor astfel încât acestea să atragă mai multe fonduri?


Comunicarea externă este foarte importantă, deoarece mediatizarea, cu ajutorul profesioniştilor, a profilului, activităţilor şi realizarilor organizaţiilor, le va spori, cu siguranţă, şansele de a primi sprijin atât  la nivel regional, cât şi european.


Care a fost proiectul care v-a impresionat cel mai mult, dintre toate proiectele care au câştigat Premiul pentru Integrare Socială?

Fiecare proiect e unic în felul său şi e dificil să mentionez unul singur. Proiectele sunt alese pentru originalitatea şi creativitatea cu care abordează probleme ce există în societate de ani de zile. Diferenţa dintre organizaţii este dată de oameni şi energia lor fantastică, care nu încetează să mă surprindă. Asta ne motivează să continuăm şi să dezvoltăm din ce în ce mai mult acest proiect legat de Premiul de Integrare Socială, precum şi competenţele organizaţiilor, care muncesc altruist pentru comunităţi mai unite în societăţile lor.


Dejan Petrovic s-a alăturat Fundaţiei ERSTE la începutul anului 2007 şi este responsabil de proiectele din cadrul programului de Dezvoltare Socială, în special de Premiul Fundaţiei ERSTE pentru Integrare Socială şi de iniţiativele legate de problemele romilor şi activism social.   Dejan Petrovic a absolvit studiile de medicină veterinară la Universitatea din Belgrad, dar şi-a îndreptat atenţia către zona drepturilor omului şi drepturilor sociale. În perioada 1994 -1998 a lucrat în cadrul Comunităţii Evreieşti din Belgrad, unde s-a ocupat de dezvoltarea şi implementarea activităţilor şi proiectelor sociale şi culturale. În 1999 s-a mutat la Viena unde, până în 2005, a lucrat pentru organizaţia neguvernamentală americană Centropa, al cărei centru de activităţi este reprezentat de viaţa populaţiei evreieşti din Europa Centrală şi de Sud-Est pe parcursul secolelor XIX-XX. În 2005 a pus bazele propriei organizaţii neguvernamentale, ale cărei proiecte se axează pe integrarea grupurilor etnice.
Interviu realizat de Rebeca Pop, Forum for International Communications
Copyright 2010 Forum for International Communications
Banner