CSR Romania

28 martie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti internationali Leslie Hawke: Ţin foarte mult ca toţi copiii să aibă oportunitatea de a-şi atinge potenţialul

Leslie Hawke: Ţin foarte mult ca toţi copiii să aibă oportunitatea de a-şi atinge potenţialul

Email Imprimare PDF

leslie_hawkeÎn 2001, aţi fondat Asociaţia Ovidiu Rom, o asociaţie care luptă pentru dreptul la educaţie al copiilor şi doreşte să prevină discriminarea în rândul acestora. Ce v-a făcut sa fiţi interesată de acest aspect şi de ce aţi ales să creaţi această organizaţie în România?

De fapt, am fondat Asociaţia Ovidiu Rom în 2004 împreună cu profesoara Maria Gheorghiu. Dar programele le-am început împreună încă din 2001 pe vremea când eu eram voluntar Peace Corps în Bacău pentru Fundaţia de Sprijin Comunitar. A fost o întâmplare că am ajuns să lucrez în Bacău. Dar de îndată ce am ajuns acolo m-a preocupat acest subiectul pentru că ţin foarte mult ca toţi copiii să aibă oportunitatea de a-şi atinge potenţialul. Când acest lucru nu se întâmplă, nimic nu mi se pare mai trist.


Sunt companiile dispuse să investeasca în educaţie?


Absolut! Companiile ştiu că numai având o populaţie educată afacerile lor se vor dezvolta. Nu contează că vorbim de bănci sau de producători de săpunuri. Nu există pieţe de desfacere pentru companii dacă oamenii nu au venituri, iar oamenii fără educaţie nu fac mulţi bani.


Asociaţia Ovidiu Rom colaborează cu corporaţii şi cu autorităţi locale. Care sunt cele mai mari dificultăţi în colaborarea cu acestea?

Cea mai grea încercare este colaborarea cu ministerele din cauza schimbărilor frecvente la nivel înalt. La nivel local lucrurile sunt însă mai stabile, dar acolo problema principală o reprezintă banii. Bugetele locale sunt destul de limitate. Foarte mult din timpul nostru este dedicat strângerii de fonduri de la companii pentru a oferi comunităţilor locale resursele necesare (1) pentru a înscrie la gradiniţă fiecare copil sărac din comunităţile respective, (2) pentru a aloca mici stimulente părinţilor pentru a-ţi trimite copiii la gradiniţă în fiecare zi. Visul meu e ca într-o zi guvernul să acopere aceste costuri pentru toţi copiii care trăiesc sub limita sărăciei.

Majoritatea managerilor din corporaţii înţeleg importanţa înscrierii copiilor săraci în sistemul educaţional la aceeaşi vârstă cu restul populaţiei. Şi când aceştia ne înţeleg strategia, sunt impresionaţi. De multe ori, partea cea mai grea este stabilirea întâlnirii cu cei care iau decizii!


Programul „Fiecare copil în şcoală” a fost lansat în 2006 cu scopul de a eradica analfabetismul şi abandonul în şcoala primară în România până în 2020. Ce aţi reuşit până acum?


În prezent folosim o metodologie care presupune patru paşi: implicarea comunităţii locale, stimulente financiare pentru părinţi ai căror copii au prezentă de 100% la grădiniţă, cursuri de formare pentru profesori şi o campanie de sensibilizare a opiniei publice. Numărul beneficiarilor noştri tocmai a ajuns la 1200 de copii de grădiniţă din 12 judeţe şi Bucureşti.

În 2009 am pregătit şi susţinut 2.000 de copii prin ateliere de vară şi 200 de cadre didactice prin cursurile de pregătire. 500 de copii au primit rechizite, 150 de copii au participat în programe de tip şcoală dupa şcoală pe parcusul anului şcolar şi 300 de familii au beneficiat de tichete sociale.


Cum aţi colaborat cu corporaţiile pentru a implementa această iniţiativă?


Organizaţia noastră nu ar exista fără susţinerea corporaţiilor, a companiilor private. Ele reprezintă sângele care ne ţine în viaţă; autorităţile locale sunt sistemul nostru circulator. Metodele pe care le folosim sunt inovative şi descoperim că managerii din corporaţii sunt mai deschişi la inovaţie decât evaluatorii de programe finanţate de  Uniunea Europeană.  
10 companii au „adoptat” şcoli şi programe de vară anul trecut. Acestora li se adaugă investitorii noştri majori precum Athenee Palace Hilton, Carrefour, E.ON, Enel,  Pepsi, Pro TV şi Rompetrol. Obiectivul noastru este să convingem 20 companii să adopte câte o grădiniţă în comunităţi foarte sărace în care folosim metodologia Ovidiu Rom – şi să le susţină până în 2020. Costul mediu pe şcoală este de 15,000 de euro, echivalentul a 150 de euro pentru fiecare copil.



Anul acesta are loc a şasea ediţie a Balului de Caritate de Halloween, un eveniment prin care doriţi să creşteţi nivelul de conştientizare cu privire la  programele „Fiecare Copil în Şcoală” şi „Şcoala te face Mare”. Din experienţa anterioară, cât de util este un astfel de eveniment în creşterea nivelului de conştientizare cu privire la probleme sociale şi educative?

Implicarea celebrităţilor ajută întotdeauna. Oamenii îi urmăresc pe cei bogaţi şi faimoşi. Aceasta este  realitatea. Când eu sau Maria Gheorghiu spunem ceva, unii oamenii ne ascultă. Dar când  Vanessa Redgrave sau George Clooney spun acelaşi lucru, mult mai  mulţi oameni îi ascultă. Balul de Caritate de Haloween ne oferă oportunitatea de a vorbi despre lucruri importante. De obicei sunt dezamagită când presa vorbeşte doar despre fastul evenimentului şi omite substanţa lui. În fiecare an îmi spun “Anul acesta îi vom convinge să ţină cont şi de probleme, de motivul pentru care organizăm balul.”


Ce rol ocupă activitatea de lobby în activitaţile organizaţiei şi în atingerea obiectivelor?


Dacă prin lobby intelegeţi încercările de a îi influenţa pe legiuitori, nu cred că am avut un impact prea mare în acest sens. Dar cred că influenţăm opinia publică prin campaniile noastre, cum ar fi  „Şcoala te face mare”.


Leslie Hawke a venit în Romania în 2000 ca voluntar al United States Peace Corps. Împreună cu Maria Gheorghiu au iniţiat în 2001 programul "Gata, Dispus si Capabil" pentru drepturile femeilor marginalizate şi ale copiilor.

Ulterior, Maria Gheorghiu şi Leslie Hawke  au fondat Asociaţia Ovidiu Rom prin intermediul căreia au dezvoltat programul "Gata, Dispus si Capabil".

In 2005, USAID a recompensat-o pe Laslie cu premiul “Outstanding Citizen Citation” pentru dezvoltarea acestui program. Asociaţia Ovidiu Rom a fost citată ca model de dezvoltare a serviciilor comunitare pentru copii dezavantajaţi în numărul din 28 iunie 2008. In 2009, Ovidiu Rom a fost recompensat cu Sustainability Award din partea Global Fund for Children, Washington, D.C.

Leslie a dobândit peste 25 de experienţă în publicarea de materiale educaţionale, fundraising pentru organizaţiile non-profit şi dezvoltare de programe înainte de a veni în România. Cariera sa include 15 petrecuţi în cadrul CBS Professional Publishing Division din New York, 5 ani de management în ONG şi cinci ani de muncă pentru publicaţii ştiinţifice şi online. Laslie a absolvit Universitatea din Texas şi Universitatea din Connecticut şi a muncit pe perioada masterului în politici publice şi în şcoli.

Interviu realizat de Rebeca Pop, Octombrie 2010. Copyright CSR Romania
Banner