CSR Romania

21 octombrie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani În dialog cu Ilinca Macri despre beneficiile raportării, dialogului şi transparenţei în CSR

În dialog cu Ilinca Macri despre beneficiile raportării, dialogului şi transparenţei în CSR

Email Imprimare PDF
ilinca_macriRaportarea socială generează un soi de birocraţie etică. Aveţi un bilanţ al orelor investite în întocmirea reportului de responsabilitate socială corporativă?

Nu i-aş spune aşa, ci mai curând un efort de echipă pentru strângerea unor informaţii relevante pentru indicatorii din standardul de raportare folosit, GRI în cazul nostru.

În multe cazuri, respectivele informaţii existau deja centralizate în sistemul nostru intern de gestionare a datelor şi asta a uşurat mult munca echipei care a lucrat la raport. Per total, putem vorbi de peste 300 de ore dedicate realizării raportului (workshopuri interne, partea de strângere, de revizuire şi de editare a informaţiilor).

Ce rol joacă grupurile co-interesate în procesul de raportare al băncii?

Dialogul cu grupurile co-interesate este important pentru tot ce înseamnă politica noastră de responsabilitate socială, nu doar în procesul de raportare. Prin urmare, căutam mereu oportunităţi de dialog cu angajaţii, clienţii, acţionarii, partenerii noştri de afaceri, ONG-urile, comunitaţile locale şi organizaţiile din industria bancară pentru a vedea cum putem colabora şi cum ne putem îmbunătăţi performanţa.

Dacă ne referim strict la procesul de raportare, grupurile co-interesate implicate direct au fost angajaţii (în special în partea de planificare şi realizare) şi stakeholderi externi - în urma publicării raportului, BCR a organizat o consultare publică pe tema raportului unde au participat peste 70 de persoane (în special reprezentanţi din ONG-uri dar şi din mediul academic, specialişti CSR din alte companii, jurnalişti, bloggeri). În urma acestei consultări, am obţinut feedback despre raportul publicat şi sugestii pentru următorul.

Ar mai fi de spus că cel mai recent raport de CSR publicat de noi are un întreg capitol dedicat dialogului cu grupurile co-interesate. În plus, raportul în sine reprezintă o invitaţie la dialog cu stakeholderii noştri.

Aţi desfăşurat nenumărate proiecte de educaţie financiară. Care a fost feeback-ul legat de o asemenea experienţă, cum au primit elevii aceste informaţii?

Într-adevăr, educaţia financiară este un domeniu cheie în strategie nostră de implicare în comunitate. Finanţele Mele, Banca Copiilor Responsabili sau Summer Job în BCR sunt câteva exemple de proiecte în acest domeniu. Feedback-ul primit este unul pozitiv, atât din partea voluntarilor BCR, cât şi din partea beneficiarilor (elevi şi profesori).

Voluntarii sunt încântaţi că îşi pot valorifica expertiza în beneficiul comunităţii, iar asta îi face să se simtă mai apreciaţi şi mai motivaţi. Pe de altă parte, pentru elevi sunt nişte informaţii inedite, o mare parte dintre ei nu au mai intrat niciodată în contact cu noţiuni ca bugetul personal sau economisirea. Prin urmare, sunt receptivi, cu atât mai mult cu cât informaţia vine de la cineva din interior.

Care este programul care a avut cel mai mare impact social?

Aici aş putea să menţionez programul Banca de Alimente, în care suntem partener principal încă din 2008. Este un program la nivel naţional, foarte îndrăgit de voluntarii bancii, cu rezultate extraordinare din 2009.
Până acum, unul din trei angajaţi BCR a donat şi/sau participat la acţiuni de voluntariat în Bucureşti şi în majoritatea judeţelor din ţară. Aproximativ 40 tone de alimente în valoare de peste 53,000 Euro au ajuns la peste 3.300 de familii care trăiesc în condiţii dificile.

Ce loc ocupă diversitatea în strategia de CSR a băncii?

Facem parte dintr-un grup multinaţional, unde diversitatea culturală este foarte importantă. În BCR, încurajarea diversităţii este un punct important în codul de etică al companiei.  

Legat de asta, BCR asigură eliminarea oricăror forme de discriminare prin utilizarea practicilor corecte la angajare şi promovare. Credem că performanţa băncii creşte prin asigurarea accesului egal şi aplicarea unui tratament corect tuturor, indiferent de rasă, religie, naţionalitate, sex, vârstă sau alte particularităţi pe care le-ar putea avea un angajat sau o angajată.

Într-o societate în care numărul persoanelor vârstnice este în creştere, îmbătrânirea activă este esenţială pentru a menţine solidaritatea dintre generaţii. Derulaţi programe care adresează schimbările demografice?


Multe dintre iniţiativele noastre din domeniul solidarităţii sociale au ca beneficiari vârstnicii. Banca de Alimente, de exemplu, are ca beneficiari principali vârstnicii.

Ştim că anul 2012 va fi Anul european al îmbătrânirii active şi al solidaritaţii între generaţii. În acest sens, vrem să vedem cum putem, prin programele pe care le derulam în domeniile noastre strategice (educaţie financiară, antreprenoriat şi solidaritate socială) să răspundem obiectivelor anului european.

Care consideraţi că vor fi cele mai mari provocări de CSR cu care se vor confrunta instituţiile financiare în următorii ani?

Toate companiile mari, inclusiv instituţiile financiare, vor trebui, dacă nu au făcut-o până acum, să înceapă să raporteze despre impactul pe care îl au, la cele trei niveluri: economic, social şi de mediu. Spun asta în contextul celei mai recente comunicări a Comisiei Europene, care anunţă obligativitatea raportării de CSR.

Dacă vorbim strict de instituţiile financiare, cred că marea provocare, la nivel de industrie, este creşterea capitalului de încredere. Din acest punct de vedere, o politică de CSR implementată consecvent, o raportare transparentă şi un dialog semnificativ cu stakeholderii este, în opinia mea, strategia corectă.

Doriţi sa transmiteţi un mesaj colegilor de breaslă?

Cred că pentru toţi este important să ne uităm la modele de succes locale şi internaţionale şi să împărtăşim expertiza în acest domeniu. În acest sens, sper că ne vom întâlni la cât mai multe evenimente ale industriei în 2012.


Ilinca Macri este Şef al Departamentului de Comunicare Internă şi Comunitate al BCR, având o experienţă de peste 10 ani în comunicare. După ce a lucrat pentru Uniunea Europeană şi la biroul Băncii Mondiale din Bucureşti în domeniul comunicării externe, Ilinca s-a alăturat Petrom, unde a consolidat biroul de Comunicare Internă şi strategia companiei în acest domeniu. Acum, în BCR, Ilinca se dedică gestionării strategiei de implicare în comunitate şi de comunicare internă a băncii.
Banner