CSR Romania

09 martie 2024

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani Corina Vasile, PR Director Raiffeisen Bank: În CSR, o faptă face cât o mie de cuvinte

Corina Vasile, PR Director Raiffeisen Bank: În CSR, o faptă face cât o mie de cuvinte

Email Imprimare PDF

corina_vasileCare consideraţi că este specificul CSR-ului în domeniul bancar?
Prin ceea ce facem ca bănci şi bancheri, avem un impact considerabil asupra întregii societăţi. Dacă vorbim, de exemplu, de segmentul de clienţi reprezentat de persoanele fizice, încercăm să oferim serviciile şi produsele financiare de care au nevoie pe parcursul vieţii şi care se schimbă. Dacă vrei să îşi iei o casă, apelezi la un credit bancar; dacă vrei să îţi iei bunuri de folosinţă îndelungată, iar ai nevoie de un credit bancar; dacă vrei să economiseşti pentru educaţia copilului, o faci tot obţinând un plan de economii oferit de bănci.

Din punctul nostu de vedere, responsabilitatea băncilor porneşte din core business-ul nostru. În al doilea rînd, ca orice altă companie, responsabilitatea constă în modul în care operează în viaţa de zi cu zi. După cum se ştie, băncile consumă multă hârtie pentru că, din păcate, cerinţele legale le cer să stocheze foarte multă informaţie pe hârtie. De aceea, noi suntem preocupaţi de reducerea consumului de hârtie şi de reciclarea hârtiei. De asemenea, suntem interesaţi de reciclarea tuturor echipamentelor pe care le folosim şi de utilizarea optimă a parcului de maşini şi a călătoriilor cu avionul. Deci, suntem preocupaţi să utilizăm într-un mod cât mai repsonsabil tot ceea ce utilizăm în activitatea noastră curentă.

Apoi, Raiffeisen este activ în peste 200 de localităţi, cu aproximativ 550 de agenţii, ca atare comunităţile în care ne desfăşurăm activitatea ne preocupă. Anul trecut am lansat programul Raiffeisen Comunităţi, care adună sute de mici proiecte comunitare şi care au două componente: adresează proiecte strict locale şi colegii noştri de acolo se implică personal prin voluntariat şi colaborarea cu insituţiile locale. Tot ansamblul strategiei noastre de CSR are ca obiectiv să îi implicăm întotdeauna pe colegii noştri.

Un alt element specific băncilor este acela că, spre deosebire de companii din alte industrii, care sunt poate mai focusate pe un domeniu mai îngust al CSR-ului, în cazul băncilor există o preocupare pentru mai multe arii: zona culturală, educaţia financiară şi antreprenoriat, zona socială, sport. Cu privire la sport, noi îl promovăm ca stil de viaţă şi am lansat recent proiectul I Velo, împreună cu GreenRevolution. Apoi, mai susţinem Maratonul Bucureşti, care este adresat atleţilor din întreaga lume, dar şi oamenilor ca noi.

Ne preocupă şi protecţia mediului înconjurător şi încercăm să punem la punct un mecanism funcţional de colectare selectivă a deşeurilor. Aceasta nu este o chestiune simplă, din punct de vedere logistic, deoarece infrastructura nu este foarte bine pusă la punct. De asemenea, discutăm cu toţi proprietarii de clădiri în care ne desfăşurăm activitatea să realizeze certificatul de eficienţă energetică, care este un pas reglementat şi, în etapa următoare, să încercăm să îi determinăm să îşi îmbunătăţească şi consumul.


Vorbeaţi de relaţiile cu clienţii şi de importanţa acestora. Aveţi programe speciale pentru clienţii defavorizaţi sau programe care să sprijine activitatea antreprenorilor?

Am început să facem şi asta. Există produse dedicate anumitor segmente şi nevoilor lor specifice, cum ar fi pensionari şi copii (prin intermediul părinţilor). Ceea ce facem punctual este să ne unim forţele în anumite proiecte cu clienţii corporate şi să facem împreună un proiect necesar în comunitatea respectivă. Însă proiectele de CSR împreună cu clienţii sunt deocamdată în plină dezvoltare, aşa că o să mai auziţi lucruri noi în perioada următoare.


Cum evaluaţi impactul în comunitate?
În primul rând, avem impactul direct al fiecărui proiect în parte: numărul de beneficiari, în ce măsură s-a rezolvat problema lor. În afară de asta, avem feed-back-ul de la colegii noştri. Ei monitorizează cum merge proiectul şi iau la rândul lor feed-back de la beneficiarii direcţi şi toţi cei din comunitate cu care se întâlnesc într-o împrejurare sau alta. Iar acesta este un element foarte important, care să ne ajute în deciziile viitoare.

Care consideraţi că este legătura dintre profitul econonomic obţinut de Raiffeisen şi implicarea în CSR?
Noi credem că cu cât o companie este mai solidă, şi asta se traduce inclusiv prin rezultate financiare, cu atât ar trebui să investească mai mult în programe de CSR şi în educarea  angajaţilor săi şi a oamenilor din jur,  pentru ca aceştia să se comporte responsabil din mai multe puncte de vedere. Astfel, legătura este directă.


Cum consideraţi că este înţeles CSR-ul în România la nivel general?
Deocamdată, ceea ce este denumit CSR la noi se referă mai degrabă la programe externe, care au o componentă de promovare a companiei foarte puternică. Am văzut de multe ori discuţii atât în online cât şi în offline, între oameni care spun că, de fapt, companiile fac CSR doar pentru promovare. Eu nu cred că este aşa. Doar că uneori investiţia în promovare pare mai importantă decât proiectul în sine. Şi nu cred că procedând aşa facem un serviciu real comunităţii. Nu doar că o parte din banii dedicaţi promovării proiectului ar putea fi investiţi în comunitate, dar şi deoarece proiectul îşi pierde astfel din credibilitate.

Se vorbeşte foarte puţin despre responsabilitatea companiilor care ţine de chestiuni operaţionale şi de cum fac ceea ce fac. Oricum, am remarcat un progres, deoarece acum 3-4 ani, când se vorbea despre CSR se vorbea în principal despre charity.

 
Cum vă educaţi angajaţii cu privire la CSR, la ceea ce înseamnă personal responsibility?

Încercăm să îi implicăm direct în proiecte. Credem, ca să parafrazez vorba „o imagine face cât o mie de cuvinte”, că „o faptă face cât o mie de cuvinte”. Încercăm, pe baza intersului lor, să îi implicăm în diverse proiecte. Se duc în locuri în care nu au mai fost, vorbesc cu oameni cu care nu au mai vorbit şi înţeleg mult mai bine despre ce e vorba decât dacă le-am ţine un curs despre asta.

Învaţă multe lucruri, dar sunt foarte deteminaţi apoi să se implice şi în alte proiecte. Unii vin cu propuneri,  ni le explică, iar noi îi susţinem. Fiindcă ştim că, dacă ei fac asta în mod natural, vom avea nişte angajaţi foarte loiali şi mândri de compania lor.


Sunt angajaţii implicaţi la nivel de decizie cu privire la proiectele de CSR în care  alegeţi să vă implicaţi?
Decizia este luată la nivel de management. Dacă e vorba de un proiect local, managementul local face o recomandare şi  susţine proiectele, iar în final noi integrăm totul şi îi ajutăm cu expertiză în derularea proiectelor. În general, noi lucrăm cu ONG-uri care au o reputaţie în domeniul lor de activitate, care au dovedit că pot să facă în mod eficient şi transparent nişte proiecte în domeniul în care le propun.



Corina Vasile
conduce din 2002 Direcţia de Relaţii Publice a Raiffeisen Bank, după o carieră de nouă ani în presă. A fost redactor şef al Ziarului Financiar între anii 2000 şi 2002. Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul Uniuversităţii din  Bucureşti şi a programului de Executive MBA la IEDC Bled School of Management, Slovenia.
Interviu realizat de Rebeca Pop, Mai 2010. Copyright CSR Romania

 

Banner