CSR Romania

09 martie 2024

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani Oana Toiu, roPot: Antreprenoriatul social -afacerea care reuşeşte să îşi producă singură valoarea de care are nevoie

Oana Toiu, roPot: Antreprenoriatul social -afacerea care reuşeşte să îşi producă singură valoarea de care are nevoie

Email Imprimare PDF

oana_toiuroPot este o echipă formată din 4 oameni şi 12 colaboratori care cred cu tărie că lumea business-ului nu este atât de diferită de lumea socialului precum am putea crede la prima vedere. Din acest motiv, organizaţia promovează antreprenoriatul social ca fiind cea mai bună soluţie de business a viitorului. Oana Toiu, colaborator roPot, ne spune mai multe despre aceasta în interviul de mai jos.



Care este rolul roPot?

Ne-am dat seama că probleme sociale încep să fie din ce în ce mai grave: creşte numărul populaţiei pasive şi scade numărul populaţiei active. Pe de altă parte, presiunea existentă asupra sistemului de stat şi asupra ONG-urilor este mult prea mare pentru ceea ce pot face faţă cele două sisteme. În acelaşi timp, numărul de locuri de muncă a scăzut. Şi atunci ne-am gândit cum putem să creăm o oportunitate pornind de la aceste două probleme. Iar soluţia pe care am găsit-o noi este antreprenoriatul social şi facilitarea unui spaţiu în care oamenii să poată să îşi creeze propriile business-uri sau, la un nivel ceva mai mic, propriile proiecte. Ne-am gândit să creăm un spaţiu care să întoarcă o anumită valoare către ei, dar care în acelaşi timp să creeze un impact pozitiv în jurul celor implicaţi. Sună puţin clişeistic “impact pozitiv”, însă în cazul nostru asta se traduce prin îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, locuri de muncă create, educarea anumitor publicuri ţintă. În plus, comunitatea de gazde are un mix de experienţă, voluntariat şi business, şi ne-am dat seama că, puse împreună, avem pragmatismul celei de-a doua, dar şi mulţumirea de a face ceva bine.

Cum a fost înfiinţată concret organizaţia?

Ideea a pornit de la Alexandra Pode şi Oana Păun. Ele două sunt partenerii fondatori, dar în jurul lor ne-am mai strâns încă 13 persoane, în parteneriat cu un ONG din Austria, Emersense, care îşi propune acelaşi lucru.

Povestea a început undeva în decembrie anul trecut, dar în ultimele două luni am început să testăm curriculumul şi resursele pentru oamenii din comunitate. Am făcut acest lucru pe de-o parte pentru a putea optimiza curriculumul, dar pe de altă parte şi pentru a ne da seama concret care sunt nevoile oamenilor.

Ce înseamnă să fii membru  roPot?

Comunitatea aceasta este în primul rând bazată pe încredere şi se oferirea unui spaţiu în care poţi să fii realmente autentic, fără a fi necesar să îti pui masca de networking. Ca să păstrăm zona de încredere, persoanele care vor să devină membre trebuie să completeze un formular de aplicare care se găseşte pe www.ropot.ro, dar în acelaşi timp au nevoie de recomandarea unei gazde sau a unui om care e deja membru roPot. Vorbim şi de o cotizaţie lunară, care e diferită în funcţie de care e disponibilitatea membrului de a participa la evenimente şi de care e nevoie pe care o are la momentul respectiv.

Din această contribuţie financiară, 7% o să se întoarcă la sfârşitul fiecărui an către un start-up social născut în comunitate şi ales de membrii comunităţii.

Ştiu că ai fost membru AIESEC. În ce măsură te-a ajutat experienţa câştigată în AIESEC să vezi legătura dintre antreprenoriat şi implicarea socială?

Mulţi am fost membri AIESEC, ceea ce ne-a ajutat prin faptul că am avut o experienţă de muncă împreună. Personal vorbind, cred că AIESEC-ul e unul dintre elementele definitorii care m-a făcut să fiu azi aici. Pe de-o parte deoarece în mediul studenţiei vorbeşti foarte mult despre schimbarea lumii, dar pe de altă parte o faci folosind obiective lunare la care te raportezi.  Neavând un buget dat de altcineva şi fiind nevoit să contactezi sponsori, dezvolţi o cultură de muncă ce produce valoare şi bine în acelaşi timp.

Ai exemple de antreprenoriat social care te motivează?

'Sacoşa de pânză" de la Viitor Plus. Totul este gândit atât de holistic, astfel încât să facă bine, compromiţând uneori profitul. Cred foarte tare că în România se va întâmpla ceea ce se întâmplă deja în alte ţări, unde marile companii au început să constate că acţiunile de caritate nu soluţionează problemele. Şi încep să vorbească despre obiective concrete şi investiţii sustenabile.

Dar exemple din străinătate pe care le iei ca model de antreprenoriat social?

Din străinătate este exemplul clasic cu Grameen Bank şi Muhamad Yunus, care o să vină în România spre sfârşitul anului. Dincolo de asta, un exemplu motivant pentru mine îl reprezintă un ziar din Amsterdam (http://www.homeless.org.au/directory/news.htm) creat pentru oamenii străzii şi distribuit tot de către aceştia, ei primind bani din distribuire.  Ziarul funcţionează foarte bine şi, mai mult decât atât, există deja o reţea globală de astfel de ziare.

În România, conceptul de antreprenoriat social nu este foarte cunoscut. Cum ai defini tu antreprenoriatul social?


Pentru mine, antreprenoriatul social e acea afacere care reuşeşte să îşi producă singură valoarea de care are nevoie, transferând o mare parte din profit către comunitatea care îl creează.

Tony Blair afirma că antreprenoriatul social schimbă sectorul non-guvernamental, iar în SUA , o altă persoană afirma că antreprenoriatul social determină tot mai mult Guvernul să se implice. Cum crezi că evoluează lucrurile în România din acest punct de vedere?

În România, antreprenoriatul este de unul singur greu, iar serviciile sociale şi răspunderea la nivel social sunt grele. Dacă punem ambele părţi la un loc, totul devine şi mai greu. Ca atare, suntem foarte la început şi suntem una din puţinele ţări din Europa care nu a pus încă la punct legislaţia din acest punct de vedere (fiscalitate, persoane cu dizabilităţi angajate etc.). Pe de altă parte, suntem categoric una dintre ţările care are cea mai mare nevoie de asta. Şi atunci cred că această nevoie va fi motorul care va face ca lucrurile să se întâmple mai repede decât în SUA sau UK. Şi cred că asta o să pornescă de la oameni care au idei, au curajul de a le pune în practică şi îi molipsesc şi pe ceilalţi.



După 7 ani de experienţa în organizaţii care creează medii de învăţare şi dezvoltare, în ONG-uri şi campanii de comunicare (AIESEC, S.P.E.R, Agenţia de Monitorizare a Presei, TEDxBucharest), Oana Toiu coordonează departamentul de dezvoltare dintr-o firma de consultanţă în economie socială şi găzduieşte în comunitatea roPot Serile de Antreprenoriat social, Co-creation weekends şi spaţiile de conectare a membrilor.


Interviu realizat de Rebeca Pop, Iulie 2010. Copyright CSR Romania
Banner