CSR Romania

15 decembrie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani Paul Olteanu, trainer şi membru CROS: Investiţia în educaţie este una transformaţională, şi nu un exerciţiu de PR!

Paul Olteanu, trainer şi membru CROS: Investiţia în educaţie este una transformaţională, şi nu un exerciţiu de PR!

Email Imprimare PDF

paul_olteanu Rolul pe care CROS şi-l asumă este ca, prin modelul de educaţie alternativă proiectat, să reducă prăpastia dintre ce învaţă oamenii şi ce se aşteaptă de la ei în lumea reală. Căutăm parteneri care îşi doresc şi ei acelaşi lucru şi care înţeleg că investiţia în educaţie este una transformaţională şi cu bătaie pe termen lung, şi nu un exerciţiu de PR.

Cum a fost înfiinţată organizaţia CROS şi care este rolul acesteia?

Totul a început cu câţiva studenţi revoltaţi pe lipsa de flexibilitate şi relevanţă a universităţilor în care studiau. Apoi, ei au devenit studenţi proactivi, implicaţi în încercarea de a reforma sistemului universitar românesc. Fondatorii CROS au iniţiat şi condus diverse proiecte, de la evaluarea profesorilor de către studenţi până la promovarea la nivel naţional a Procesului Bologna ca instrument de schimbare a universităţilor sau premierea profesorilor excepţionali. Deşi aceste eforturi au fost apreciate (“Cel mai bun proiect pe educatie si cercetare” la Gala Societatii Civile) şi au avut mici rezultate, ei au simţit că sistemul se schimbă prea greu. În tot acest timp ei şi-au descoperit pasiunea pentru educaţie şi misiunea vieţii lor.

Organizaţia CROS a rezultat din dorinţa de a construi un model de educaţie alternativ, care să placă şi să servească lumii şi provocărilor curente. Ceea ce CROS îşi propune este să construiască o Universitate Alternativă care să fie catalizatorul revoluţiei în educaţia din România.

Modelul de învăţare alternativ cât şi Universitatea proiectate de CROS sunt făurite în jurul pasiunii şi talentului oamenilor, având la bază principii precum autonomia în învăţare, personalizarea traseelor de învăţare, dezvoltarea organică şi neliniară sau diversitatea experienţelor de învăţare.  

 În perioada 2008-2009, CROS a reuşit să atragă suma de 34.500 $ pentru proiectele desfăşurate. De unde provin aceste fonduri şi cum procedaţi pentru a atrage finanţare?
In perioada respectivă, mare parte din fonduri au venit din trei granturi naţionale şi un grant european. Am mai strâns ceva bani şi din donaţii individuale prin prevederea 2%.  Provenienţa exactă a fondurilor cât şi destinaţia lor sunt descrise pe larg în raportul anual al CROS.

În prezent, focusul nostru în materie de finanţări este pe a descoperi acele organizaţii cu care ne potrivim în mod natural. Ne referim aici la organizaţii care cred în educaţie şi în efectele transformaţionale pe care aceasta le generează şi care sunt dispuse să facă o investiţie pe termen lung. O astfel de organizaţie este Fundaţia Dinu Patriciu, care este sponsorul principal al comunităţii noastre de resure umane - HRemotion.

Ceea ce CROS îşi propune, financiar vorbind, este să devină un exemplu de bună practică în antreprenoriat social. Credem că şi educaţia trebuie să înveţe să devină profitabilă pentru toţi actorii implicaţi şi din acest motiv una dintre preocupările noastre este să generăm un model de business sustenabil pentru Universitatea Alternativă.

 

Din experienţa dobândită până în prezent, sunt companiile interesate să investească în educaţie non-formală?
Răspunsul este da. Noi, la CROS, suntem în discuţii cu câteva companii care doresc să ne susţină şi cunoaştem şi alte organizaţii care primesc susţinere. Până acum am fost susţinuţi de Coca Cola HBC şi Omnicom.  

Sumele investite în găsirea unor oameni potriviţi şi pregătirea acestora sunt semnificative şi destinaţia lor este cu precădere către repararea sau completarea educaţiei primite în anii de liceu şi facultate. Companiile caută oameni proactivi, oameni autonomi şi creativi, oameni capabili să lucreze în echipă şi să comunice clar, coerent şi cu impact. Din păcate, niciuna din trăsăturile de mai sus nu sunt cultivate, la nivel de sistem, în actualul model de educaţie. Pe de-o parte companiile investesc în educaţia non-formală pentru că îşi doresc să fie în mijlocul unor tineri aşa cum îi descriam mai sus.

În al doilea rând sunt companii care vor să facă ceva pentru educaţia tinerilor, de care nu sunt mulţumite. Formal, primul tip de motivaţie ţine de departamentele de resurse umane, în timp ce al doilea tip ţine de responsabilitatea socială. În practică, ele sunt legate de viziunea şi dorinţa de implicare a oamenilor pe care îi întâlnim în aceste companii, indiferent în ce poziţie s-ar afla. Din fericire, am întâlnit oameni în companii care cred în ceea ce facem şi îşi doresc să ne susţină.


Care sunt criteriile în funcţie de care vă selectaţi companiile cu care colaboraţi?
Ca să fim sinceri, încă nu suntem în poziţia de a selecta companiile cu care colaborăm. Din fericire, toate companiile cu care am deschis discuţii sunt dintre cele pe le-am alege ca partneri. Fiind o organizaţie nonconformistă şi destul de atipică oamenii care ne împărtăşesc valorile  ne plac foarte mult iar cei care nu le împărtăşesc par încă de la început a nu fi partenerii ideali pentru noi..

Preferăm companiile care vor să se implice şi dincolo de contribuţia financiară şi care nu privesc parteneriatul doar tranzacţional. Viziunea CROS despre finanţare şi parteneriere se bazează pe congruenţa dintre valori şi interese. Ne dorim parteneri pasionaţi, care înţeleg că în educaţie stă şansa României pentru un trai mai bun şi mai civilizat şi care înţeleg cât de importantă este investiţia în resursa umană.

Pe parcursul timpului am cunoscut foarte mulţi profesionişti, antreprenori sau manageri de diferite feluri, care se plâng de faptul că tinerii care le bat astăzi la uşă nu ştiu care este rolul lor în viaţă. Am auzit poveşti despre mii de euro pe cap de angajat, investiţi în a repara sau compensa educaţia primită de către aceştia în sistemul public de educaţie.

Rolul pe care CROS şi-l asumă este ca prin modelul de educaţie alternativă proiectat, să reducă prăpastia dintre ce învaţă oamenii şi ce se aşteaptă de la ei în lumea reală. Căutăm parteneri care îşi doresc şi ei acelaşi lucru şi care înţeleg că investiţia în educaţie este una transformaţională şi cu bătaie pe termen lung şi nu un exerciţiu de PR.


 Pe site-ul CROS este menţionat faptul că ca educatia clasică e demotivantă, în vreme ce educaţia alternativă antrenează creativitatea, flexibilitatea, autonomia, etc. Cum aţi descrie absolventul de acum, în comparatie cu absolventul care ar avea parte de educaţie alternativă?
Absolvenţilor actuali nu le-a plăcut să meargă la şcoală. Nu s-au simţit provocaţi, nu au simţit că au fost ajutaţi să îşi descopere talentul şi pasiunea, iar asta îi transformă în oameni lipsiţi de motivaţie şi iniţiativă, pasivi, reactivi şi nemulţumiţi.

Absolventul Universităţii Alternative este o persoană proactivă, autonomă în învăţare, orientat către rezultat şi care înţelege rolul echipei şi al comunicării în atingerea succesului. Absolventul Universităţii Alternative este în primul rând un om pasionat şi plin de energie, pentru că face ce-i place. Este un cetăţean mai bun şi un om mai împlinit.

Aceste diferenţe, între calitatea absolvenţilor modelului alternativ proiectat de CROS şi cei al modelului actual de educaţie, provin în principal din faptul că noi am înţeles că în centrul actului educaţional trebuie să stea individul, cu talentul şi pasiunea sa şi nu un curriculum sau un teanc de cărţi.  Oamenii sunt ajutaţi să înveţe şi să se dezvolte organic, asemenea unor flori într-o grădină (modelul CROS), în loc să fie şlefuiţi şi ciopliţi după standarde predefinite asemenea unor piese într-un mecanism rece şi învechit (sistemul educaţional actual).

Vă doriţi să dezvoltaţi o Universitate Alternativă, fără profesori şi note, ci cu traineri, mentori şi participări la proiecte.  Cum vă propuneţi să realizaţi această schimbare?

Am învăţat să nu credem prea mult în planuri pe termen lung, dar planficarea este un proces important. Avem o strategie schitată pentru următorii 5 ani pe care o actualizăm la fiecare 6 luni. În următorii 5 ani ceea ce facem acum se va transforma, organic, într-o universitate alternativă în toată regula.

În această etapă perfecţionăm modelul alternativ de educaţie într-un grup relativ mic de studenţi - puţin peste 100. Ei sunt împărţiţi în două comunităţi de practici (echivalentul facultăţilor în modelul clasic) pe domeniile resurse umane şi comunicare şi new media. Dintre ei, 30 au trecut deja prin programul educaţional de 1 an şi au trecut la “anul 2”.

În următorii 1-2 ani vom rezista tentaţiei de a lansa şi alte comunităţi de practici pe care le avem în plan - vânzări, project management, educaţie - pentru a perfecţiona modelul alternativ. Provocarile sunt de a dezvolta un model sustenabil de finantare, de a găsi o metoda de certificare adecvată, de a consolida echipele si procesele interne şi de a crea o cultură a învăţării alternative, adică autonomă, personalizată, motivată intrinsec, organică şi neliniară. În trei ani ne-am propus să avem primul student 100% alternativ. Aceasta este o piatră de hotar importantă a cărei semnificaţie este că modelul nostru va fi bine consolidat şi consistent. Acest moment va marca trecerea de la ceea ce suntem acum - un sistem de educaţie complementar educaţiei universitare - la un sistem alternativ. În etapa urmatoare vom creşte din nou lansând mai multe comunităţi de practici şi crescând numarul de studenţi. Dacă totul decurge conform planului, în 5 ani vom avea aproximativ 5 domenii şi peste 500 de studenti şi ne vom putea numi Universitate Alternativă în toată regula.

Aveţi exemple motivante de organizaţii care au implementat cu succes modele de educaţie non-formală?  
Avem foarte multe exemple. Organizaţiile studenţeşti sunt cel mai bun exemplu de educaţie non-formală pe care îl cunoaştem. Să te dedici unei organizaţii studenţeşti timp de câţiva ani este o experienţa de formare extraordinară. Am constatat asta noi înşine dar ne-au confirmat-o şi alţi zeci de alumni ai organizaţiilor studenţeşti. Avem exemple de succes şi din zona organizatiilor dedicate liceenilor: Programul Liderii Mileniului Trei al Fundatiei Codecs pentru Leadership, programul Impact al Fundatiei Noi Orizonturi, cluburile de dezbateri ale ARDOR sau programul HOLA dezvoltat de Youth Academy. Avem exemple şi de programe aflate la început despre care noi credem că vor deveni modele de succes: GoMentorship al Asociaţiei Oricum sau programul Grow al Şcolii de Valori.


Paul Olteanu este Trainer şi membru al organizaţiei CROS (http://cros.ro/), orgaizaţie ce îşi propune să construiască un model de educaţie alternativ şi o Universitate Alternativă. 
Banner