CSR Romania

21 octombrie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani Oana Năstase: Internetul şi social media sunt pârghii esenţiale în comunicarea programelor de CSR Rompetrol

Oana Năstase: Internetul şi social media sunt pârghii esenţiale în comunicarea programelor de CSR Rompetrol

Email Imprimare PDF


oana_nastaseCare este viziunea grupului Rompetrol în materie de CSR?

Pe termen lung, responsabilitatea corporativă ar trebui abordată ca parteneriat sustenabil cu părţile co-interesate, atât cele din interiorul companiei cât şi cele din afara acesteia. Mă refer aici la respectul pentru angajaţi, la respectarea drepturilor omului şi a legislaţiei muncii, la respectarea condiţiilor de mediu, la grija pentru condiţiile de muncă şi pentru clienţii pe care îi ai şi, nu în ultimul rând, la activitatăţile în sprijinul  comunităţilor în care îţi desfăşori activitatea şi pe care le influenţezi într-un mod sau în altul. Şi nu în ultimul rând, la sprijinirea unei transparenţe atât în comunicare cât şi în actele comerciale, o transparenţă în sensul eradicării corupţiei.

Toate companiile ar trebui să-şi orinteze afacerile în lumina principiilor United Nation Global Compact cu implicaţii pe toate liniile de business, pe guvernanţă corporativă, resurse umane, responsabilitate corporativă, mediu, sănătatea muncii, health safety etc. Pe termen lung, asta ar trebui să fie viziunea, o viziune integrată, de respect şi de aliniere la standardele internaţionale.

Grupul Rompetrol a demarat platforma de responsabilitate corporativă în 2009, deci este o platformă încă tânără, dar a avut creşteri ca Făt-Frumos. În 2009, când am lansat platforma Energia vine din suflet, am considerat că trebuie să abordăm câteva direcţii prioritare la nivel naţional şi care se pretează a fi replicate şi în alte ţări în care Rompetrol îşi desfăşoară activitatea. Deci, am ales patru direcţii prioritare: mediul înconjurător, sănătatea, educaţia şi leadershipul.

Ce criterii stau la baza deciziilor de a vă implica într-un proiect sau altul?  

Există mai multe companii cu care colaborăm pentru studii de piaţă, analiza comportamentului consumatorului, pentru analiza tendinţelor şi nevoilor sociale în general. Am avut şi studii interne în rândul angajaţilor pentru a monitoriza gradul de înţelegere şi asimilare a conceptelor de responsabilitate socială corporativă. În urma studiilor, am constatat un aspect foarte frumos că, de pildă, peste 90% dintre angajaţi s-au arătat dispuşi să acorde din timpul lor sau chiar din resursele proprii în favoarea programelor sociale iniţiate de companie.

Cum anume sunt implicaţi angajaţii Rompetrol şi ce importanţă au aceştia în alegerea programelor de CSR?

Angajaţii sunt implicaţi prin faptul că i-am întrebat şi le-am adresat nişte chestionare dar, la nivelul proiectelor efective odată ce a demarat platforma, nu mai continuăm să întrebăm. Odată ce am decis acum doi ani că mergem pe o direcţie suntem consecvenţi şi urmăm acea direcţie. Cu platforma Energia vine din suflet avem proiecte independente cum ar fi sponsorizarea cu combustibil a operaţiunilor SMURD, Gala Societăţii Civile, sponsorizarea Spitalului Grigore Alexandrescu, toate acestea sunt proiecte punctuale. Iar programul de bază al platformei se numeşte Împreună pentru fiecare. Aceasta este o competiţie la nivel naţional şi are la bază un site dedicat, prin intermediul căruia persoane fizice sau juridice pot înscrie proiecte ce urmează să fie finanţate de Rompetrol. Proiectele trebuie să propună soluţii de îmbunătăţire a calităţii vieţii în comunitatea căreia i se adresează, în domeniile mediu şi sănătate.

Implicarea angajaţilor se face prin voluntariat sau donaţii pentru programele ce fac obiectul platformei de responsabilitate socială corporativă. Au fost şi proiecte punctuale, iniţiate de pildă în sprijinul victimelor inundaţiilor din ţară. Anumite localităţi au avut de suferit şi colegi de-ai noştri din localităţile respective sau din proximitate, mai ales din Năvodari, de la platforma Petromidia, au avut foarte multe sesiuni de strângere de obiecte pentru sinistraţi. În plus, organizăm activităţi de donaţii, de sprijinire a unor organizaţii non-profit. Little People, o asociaţie care sprijină însănătoşirea bolnavilor diagnosticaţi cu cancer, a beneficiat de sprijinul angajaţilor noştri. Un partenrait avem şi cu Hospice Casa Speranţei, un centru care sprijină bolnavii de cancer în faze terminale. Hospice beneficiază şi de donaţiile clienţilor noştri prin faptul că în staţiile Rompetrol există cutii de donaţii. Fiecare client, fiecare persoană care cumpără combustibil sau orice alt produs dintr-o benzinărie Rompetrol poate dona o sumă de bani cu destinaţia Hospice Casa Speranţei.

Mutând discuţia înspre partea de promovare a proiectelor de CSR, observăm desigur o creştere în importanţă a fenomenului social media. Cum apreciaţi importanţa comunităţilor online în comunicarea programelor de CSR ale Rompetrol?

Cred că social  media este viitorul în zona de informare rapidă, în zona de primire a unei informaţii cu acurateţe la momentul potrivit, de aceea social media este o pârghie importantă pentru promovarea programelor noastre. Concret, noi vrem să afle potenţialii beneficiari în timpul cel mai rapid şi cu acurateţea cea mai mare. Asta se face foarte mult prin social media, pentru că cei care se implică în a scrie, a recomanda ceva sunt nişte vectori de transmisie şi de asigurare a unei participări mai numeroase.

Cum apreciaţi ponderea  social media în comunicarea proiectelor de responsabilitate socială?

E foarte mare, e majoritară, aş putea spune. Din perioada de criză, noi am reuşit să păstrăm nivelul bugetelor egal de la an la an şi pentru a îmbunătăţi şi creşte numărul de proiecte, numărul de finanţări, am renunţat la advertising, pur şi simplu. Adică, publicitatea am lăsat-o gândindu-ne că întâi trebuie să facem nişte lucruri, să demonstrăm că există şi apoi să ne lăudăm. Şi asta înseamnă că din toate uneltele noastre de comunicare au rămas foarte mult legate de comunicarea directă, Internetul şi social media fiind pârghiile esenţiale.

Ce alte canale de comunicare folosiţi pentru a ajunge la principalii stakeholderi?

Avem o abordare foarte canalizată, direcţionată, ce implică foarte mult comunicarea directă. Abordăm toate asociaţiile oraşelor, asociaţiile profesionale ale medicilor, ale profesorilor, ale primarilor, asociaţiile primăriilor judeţene, ONG-uri, festivaluri unde participă multe ONG-uri. Le abordăm pur şi simplu, pe intermediul Internetului, prin social media. Anul acesta le vom cere să se implice şi în procesul de votare, pentru a se implica direct şi a fi şi ei decidenţi în procesul de selecţie şi de alegere a proiectelor câştigătoare pe care le vom finanţa. Deci prin Internet, prin social media, prin comunicare directă.
Oana Năstase este Director de Comunicare şi Afaceri Corporative în cadrul Grupului Rompetrol. Anterior poziţiei de la Rompetrol, Oana a condus activitatea de marketing şi comunicare pentru Bursa de Valori Bucureşti.  

Oana are peste 12 ani de experienţă naţională şi internatională în comunicare, relaţii corporative, responsabilitate corporativă, implicare socială şi antreprenoriat social, mass media, marketing, publicitate, managementul proiectelor şi al afacerilor.  

Pe plan internaţional, a organizat conferinţe economice la nivel înalt în Austria, Italia, Spania, SUA, Rusia, forumuri sud-est europene, euro-regionale ale tţărilor emergente, road-show-uri pentru piaţa de capital. De asemenea,  a oferit servicii de relaţii publice şi institutţionale pentru organizaţii publice , private, româneşti sau internaţionale, şi a gestionat publicaţii economice pentru comunităţi de business.
Interviu realizat de Florina Baciu, Editor CSR Romania. Copyright CSR Romania, toate drepturile rezervate
Banner