CSR Romania

25 aprilie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: News CSR News: Tendinte & Cercetari CSR: implicare, trend sau investiţie?

CSR: implicare, trend sau investiţie?

Email Imprimare PDF
logo_graspPentru că 2011 este Anul European al Voluntariatului, acest concept pare să fi intrat în vocabularul ”uzual” al societăţii, cu atât mai mult cu cât Barometrul European din mai 2010 arată că sunt 100 de milioane de voluntari în Uniunea Europeană, dintre care 4 milioane sunt români. Mai mult decât atât, în acest an vorbim, de asemenea, despre proiecte de implicare civică sau despre CSR, bune practici ce sunt în continuă creştere în România. Dar cum se leagă de fapt aceste faţete ale realităţilor sociale, ce implicaţii au ele pentru sectorul privat, de exemplu?

Teoriile de management al relaţiilor, de comunicare sau relaţii publice definesc termenul de responsabilitate socială drept datoria ”morală” a unei companii de a ”da înapoi” societăţii în care activează, de a ”face bine” publicurilor sale interne şi externe şi nu numai. Însă cum stau lucrurile în practică? Din fericire, nevoia de politici de CSR începe să se facă simţită tot mai tare, iar companiile răspund pozitiv, adoptând astfel de valori în cadrul misiunii lor, ba chiar cerând o astfel de deschidere şi din partea angajaţilor ori posibililor angajaţi. Acest fapt este interesant tocmai pentru că, adoptând astfel de bune practici, companiile sunt văzute de către angajaţi ca fiind de încredere, orientate către binele social, ”mai umane”.

De altfel, la rândul lor angajaţii se pot bucura de astfel de programe corporatiste, tocmai pentru că au posibilitatea de a îşi dezvolta abilităţile personale, de a intra în contact cu noi medii, de a îşi lărgi orizonturile, de a contribui la o cauză socială pe care o susţin personal sau de desfăşura activităţi pe care îşi doreau să le facă, dar nu aveau suficient timp. Un articol publicat pe employment-studies.co.uk numeşte, de altfel, practicile de CSR drept bune practici de HR în interiorul unei companii, tocmai pentru că angajaţii devin o parte direct interesată a acestor proiecte. Mai mult decât atât, un articol din revista Forbes intitulat ”Can CSR retain employees?” ridică tocmai această problemă, arătând că, în cele din urmă, este vorba despre a construi relaţii de încredere şi de durată.

Văzute din perspectiva asta, activităţile de CSR sunt a ”win-win-win” situation, pentru că angajaţii, angajatorii şi societatea au de câştigat câte ceva la rândul lor, depăşindu-se astfel aspectele ”business” ale relaţiilor. Cu toate acestea, voluntariatul în interiorul companiilor şi susţinut de companii, deşi se află pe o linie ascendentă, este încă redus în comparaţie cu mediile europene.  Tot un articol din Forbes (http://www.forbes.com/sites/csr/2011/05/31/bias-against-progress/) prezintă Islanda şi Olanda, spre exemplu, ca ţări model pentru astfel de acţiuni de responsabilitate socială, vorbindu-se, de asemenea, de investiţiile pe care aceste ţări le fac înspre dezvoltarea sustenabilă, reciclare sau inovaţie.

Pornind de la aceste perspective, GRASP (Societatea Globală a Tinerilor Profesionişti Români) organizează cea de-a patra conferinţă anuală pe tema Proiect Romania 2020: Pentru că ne pasă. Rolul implicării civice în dezvoltarea României, Amsterdam 18-20 noiembrie 2011. Prin această conferinţă, GRASP îşi propune să răspundă tocmai la aceste întrebări despre voluntariat sprijinit de angajator şi implicare civică în general şi să identifice soluţii pentru a dezvolta aceste practici pe viitor. Pe lângă panelul dedicat CSR-ului, la conferinţă se vor aborda mai multe teme: de la care sunt tendinţele de implicare civică în Romania şi modele de bune practici,  la cum trecem de la implicarea civică la organizarea comunitară şi la formarea unei culturi a participarii. În fond, trend sau nu, CSR-ul este o necesitate, fapt dovedit atât la nivel de experienţă, cât şi în numeroase studii.

GRASP oferă burse parţiale de transport şi cazare. Pentru mai multe detalii despre cum poţi participa, accesează http://www.mygrasp.org/highlights/project-romania-2020-12/.
Banner