CSR Romania

29 mai 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Studii de caz Comunitate Clujul Are Suflet

Clujul Are Suflet

Email Imprimare PDF
studiu-de-caz_btIndiferent de contextul economic, Banca Transilvania (BT), ca parte a comunităţii, continuă să se implice social, în mod responsabil şi transparent. Clujul Are Suflet (CAS) este unul dintre proiectele prioritare pentru echipa BT. Lansat în 2007, Clujul Are Suflet, prin iniţiative şi acţiuni „cu suflet”, a ajutat până acum aproape 800 de adolescenţi să aibă o viaţă mai bună, să se (re)integreze social. Până acum, banca a alocat peste 300.000 de euro pentru acest proiect.

Banca Transilvania a ales să dezvolte acest proiect în Cluj-Napoca pentru că acesta este un oraş-simbol pentru BT: povestea sa a început în Cluj, iar tot aici are Sediul Central şi peste 2.000 de angajaţi.

I.    Cauza socială şi obiectivele programului
Clujul Are Suflet este un program şi o fundaţie cu acelaşi nume, care, prin implicarea directă a Băncii Transilvania, propune un model de implicare socială, la nivel local. Prin acest proiect, tinerii proveniţi din familii defavorizate şi din sistemul de protecţie a copilului, cu vârste între 14 şi 20 de ani, sunt ajutaţi să aibă un viitor mai bun. Acesta este chiar obiectivul central al iniţiativei. Obiectivul secundar al proiectului este descoperirea potenţialului real al acestor adolescenţi.

In sprijinul acestora, Banca Transilvania a deschis, în Cluj-Napoca, în martie 2008, un centru de zi în cadrul căruia adolescenţii beneficiază de asistenţă socială, psihoterapie, activităţi de socializare, consiliere psihologică, meditaţii la diferite materii. BT are şi un partener în acest proiect, Fundaţia Română pentru Copii, Comunitate şi Familie (FRCCF), tot din Cluj-Napoca, care se ocupă de implementarea acestor activităţi specifice.

II.    Grupul – ţintă
Clujul Are Suflet se adresează tinerilor proveniţi din familii cu situaţie financiară modestă sau din sistemul de protecţie a copilului. Conform statisticilor puse la dispoziţie de FRCCF, la nivel european, rata abandonului şcolar este cuprinsă între 16 şi 18%. In ceea ce priveşte România, este vorba de o medie peste cifrele menţionate, adică de 19% - din cauza infrastructurii şi a numărului redus de şcoli. Conform aceloraşi date, copiii abandonează şcoala pentru că trebuie să muncească, pentru a-şi ajuta familia.

III.    Desfăşurarea proiectului
La 3 ani de la lansare, în Cluj-Napoca şi este dezvoltat, în continuare, pentru ajutarea cât mai multor adolescenţi. Chiar şi în septembrie 2010, BT a lansat câteva acţiuni care să atragă atenţia asupra acestui proiect, pentru a primi solidaritatea şi suportul cetăţenilor clujeni.

IV.    Număr estimativ de beneficiari
Beneficiarii direcţi ai programului au fost, până acum, aproape 800 de tineri. Beneficiarii indirecţi sunt familiile tinerilor, sistemele de învăţământ, angajatorii şi comunitatea.

V.    Cercetarea
Banca Transilvania, pentru că este implicat social, este la curent cu nevoile pe care comunitatea le are pentru a merge mai departe. Echipa BT a încercat întotdeauna să identifice problemele şi să vină cu soluţii. De asemenea, au fost şi sunt folosite date şi studii specifice, oferite de Fundaţia Română pentru Copii, Comunitate şi Familie, din care au rezultat informaţii relevante despre o problemă majoră a societăţii: tinerii instituţionalizaţi, pentru care viitorul este un semn de întrebare.  

Clujul Are Suflet are în vedere, într-o primă fază, evaluarea nevoilor tinerilor, iar programul personalizat de intervenţie cuprinde informaţii despre stadiul din care s-a pornit şi unde dorim să ajungem, ce este necesar pentru dezvoltarea respectivilor adolescenţi. Aceste detalii sunt stabilite împreună cu fiecare tânăr şi cu părinţii sau aparţinătorii acestuia.

VI.    Implementarea proiectului, până în prezent
1.    Ideea de înfiinţare a fundaţiei, care este dedicată tinerilor fără posibilităţi, din zona Cluj;
2.    Construirea unei identităţi a fundaţiei: siglă, culori, mesaj, misiune, obiective;
3.    Construirea echipei – angajaţi ai băncii, FRCCF, Centrul de voluntariat; la centrul de zi lucrează o echipă formată din 14 specialişti (asistenţi sociali, psihologi, profesori, psihopedagogi, animatori socio-educativi, consilier medical);
4.    Mobilizarea voluntarilor pentru a obţine 100.000 de semnături de adeziune ale clujenilor;
5.    Deschiderea centrului de zi;
6.    Stabilirea programelor specifice de mentorat pentru adolescenţii din familii defavorizate şi cei instituţionalizaţi;
7.    Angrenarea, în proiect, a unor colaboratori ai Băncii Transilvania, care contribuie cu servicii specifice pentru realizarea unor acţiuni specifice;
8.    Lansarea, de către BT, a unor campanii (ex.: 2% pentru Clujul Are Suflet; 1 leu din partea BT, în contul fundaţiei, pentru fiecare plată făcută cu cardurile BT);
9.    Diseminarea informaţiei despre Clujul Are Suflet.

VII.    Rezultatele proiectului
-    Aproape 800 de tineri au o viaţă mai bună;
-    Din cei 275 de tineri, aflaţi în pragul unei decizii şcolare sau profesionale: 80% au ales licee, şcoli profesionale sau de ucenici, dar şi universităţi; din cei 93 de elevi de liceu meditaţi la centrul de zi, 30 sunt studenţi;
-    80 de tineri au fost calificaţi profesional, cu sprijinul centrului de zi, pentru a finaliza şcoala;
-    25% din tineri s-au angajat într-un domeniu de calificare profesională;
-    In decurs de doi ani – de când activează centrul de zi – aproape 140 de tineri şi-au găsit un loc de muncă.

VIII.    Diseminarea informaţiei: ştiri & comunicate de presă, interviuri în exclusivitate, conferinţe de presă, dialog cu blogerii locali, organizarea de vizite la centrul de zi, comunicarea directă cu autorităţile, realizarea unui blog al fundaţiei, realizarea unui profil pe Facebook

LECTIA INVATATA DE BANCA TRANSILVANIA:
O companie merge bine făcând, la rândul său, bine. Clujul Are Suflet este o astfel de poveste, care întăreşte acest principiu de afaceri al Băncii Transilvania.

Clujul Are Suflet a solidarizat angajaţi, acţionari, parteneri ai băncii şi, astfel, o simplă idee a prins viaţă.
Banner