CSR Romania

29 mai 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Studii de caz Mediu Clar şi limpede

Clar şi limpede

Email Imprimare PDF

renovare_izvor_lobogoProiect: „Clar şi limpede”- Proiect de protejare a calităţii apelor pure, prin refacerea captărilor de izvoare şi acţiuni de curăţenie desfăşurat de Asociaţia MaiMultVerde şi Ciuc Premium 

1. Specificul organizaţiei

Asociaţia MaiMultVerde, organizaţie neguvernamentală, nonprofit şi de protecţie a mediului, are misiunea de a construi o nouă cultură a voluntariatului pentru mediu în România. În primii doi ani de funcţionare, 2008 şi 2009, MaiMultVerde a lucrat cu peste 11.000 de voluntari, a plantat 383.700 puieţi, a strâns 262 de tone de deşeuri, a deschis primul centru de închiriat biciclete din Bucureşti, Cicloteque, a derulat două campanii naţionale de informare şi educaţie şi a organizat prima gală de strângere de fonduri pentru proiecte de mediu, Gala Verde. Bugetul MaiMultVerde în primii doi ani a depăşit 1.800.000 de euro. Fondurile au fost obţinute din sponsorizări oferite de marile companii din România

2. Problema specifică abordată / Oportunitatea campaniei


Harghita este o zonă în care natura a rămas neatinsă, fiind recunoscută pentru calitatea deosebită a apei. Izvoarele minerale din Harghita sunt faimoase pentru proprietăţile lor, atât în România, cât şi în străinătate. Astfel, pentru a proteja şi conserva această resursă, MaiMultVerde şi Ciuc Premium au demarat proiectul „Clar şi limpede”. Activităţile planificate în cadrul proiectului sunt: renovarea sau construirea a şapte pavilioane pentru păstrarea purităţii apelor şi informarea publicului referitor la existenţa acestor izvoare pure, istoria şi importanţa lor .

Cele şapte izvoare ale căror pavilioane au fost renovate sunt localizate în zona Vlăhiţa - Băile Chirui - Valea Vârghişului -  Homorod. Izvoarele sunt: izvoarele Festő şi Kirulyfürdő din Băile Chirui, Nádastő, Szeltersz şi Délői  pe Valea Vârghişului, izvorul Lobogó în Homorod şi izvorul Doboşeni. Izvoarele selectate sunt de interes local, ele fiind folosite de comunitatea din zonă şi reprezentând un punct de atracţie pentru turişti.

3. Cercetare

Selectarea surselor de documentare, relevanţa informaţiilor colectate, modul de utilizare a informaţiilor în scopul atingerii obiectivelor campaniei.

Documentarea pentru implementarea proiectului „Clar şi limpede” a fost realizată de membrii echipei MaiMultVerde împreună cu un coordonator local care cunoştea bine  zona şi nevoile ei.

Cercetarea a fost realizată în perioada februarie – martie 2010.


În această perioadă, cu sprijinul coordonatorului local, au fost identificate cele şapte izvoare care urmau a fi reabilitate. Unele dintre acestea necesitau doar enovarea pavilioanelor, însă altele aveau nevoie de intervenţii mai serioase: consolidarea fundaţiilor, construirea pavilioanelor, amenajarea captărilor de apă etc. Cele şapte izvoare selectate sunt: Festő şi Kirulyfürdő din Băile Chirui, Nádastő, Szeltersz şi Délői  pe Valea Vârghişului, izvorul Lobogó în Homorod şi izvorul Doboşeni.

Renovarea sau amenajarea acestor izvoare, după caz, s-a dorit a fi făcută de o echipă cu experienţă din zonă, iar materialele folosite la aceste activităţi cât mai naturale (lemn, piatră, vopsele pe bază de apă etc.). Echipa de arhitecţi a fost identificată în perioada de cercetare şi s-au închieat contractele cu ei.

4. Planificarea
Definirea obiectivelor campaniei şi stabilirea criteriilor de evaluare

Obiectivele campaniei:

- protejarea purităţii apei din zona Harghita, cunoscută pentru varietatea şi proprietăţile deosebite
- reabilitarea unor izvoare importante din punct de vedere balnear, în acelaşi timp şi importante surse de apă locale
- promovarea zonei turistice Chirui, Szelters, Homorod
- utilizarea forţei de muncă locale şi a materialelor naturale, tradiţionale pentru încurajarea dezvoltării druabile a zonei.

Criterii de evaluare a programului:

- importanţa locală şi naţionala a izvoarelor selectate în program
- calitatea lucrărilor executate la cele 7 izvoare, precum şi rezolvarea integrală a problemelor de structură identificate iniţial
- utilizarea materialelor naturale şi  a forţei de muncă locale
- reintroducerea în circuitul turistic local a izvoarelor renovate.

Public ţintă:

- locuitorii din zona Harghita
- turiştii care vizitează zona şi ajung la cele şapte izvoare
- publicul, în general, la care au ajuns informaţii despre proiect şi rezultatele acestuia.

Formularea mesajelor comunicate grupurilor ţintă

În formularea mesajelor către grupurile ţinte identificate s-au utilizat elemente care amintesc de ideea proiectului. Vizualul proiectului porneşte de la ideea de apă pură din Harghita care are nevoie de protecţie pentru a-şi păstra calităţile pentru care este recunoscută atât în România, cât şi în străinătate

Aceste vizual a fost declinat şi pe alte materiale folosite în cadrul proiectului: tricouri, panouri de informare amplasate la acele şapte izvoare, machete de presă, comunicate de presă.  Siglele partenerilor, Asociaţia MaiMultVerde şi Ciuc Premium, au fost folosite pe toate materialele folosite în cadrul proiectului.

Comunicatele de presă au fost trimise atât presei locale din Harghita, cât şi presei centrale. Reprezentanţi ai presei locale şi centrale au fost invitaţi la acţiunile de renovare a izvoarelor în Harghita şi la evenimentul de încheiere a proiectului desfăşurat în Bucureşti în luna mai.

Jucătorii echipei de hochei din Miercurea Ciuc, Sport Club Miercurea Ciuc, au fost ambasadorii proiectului şi s-au alăturat organizatorilor şi voluntarilor la acţiunea de renovare a izvorului Lobogo şi la evenimentul de încheiere. Astfel, mesajul proiectului a fost transmis mai departe de o echipă de tineri cu rezultate deosebite care practică un sport care este asociat cu apa şi foarte apreciat în zona de desfăşurare a proiectului.

Proiectul s-a bucurat de interesul presei locale şi centrale şi numeroşi jurnalişti au participat la acţiunile de renovare şi la evenimentul final.

Selecţia canelelor de comunicare

Proiectul a fost comunicat presei locale şi centrale, iar pentru presa de limbă maghiară din Harghita s-au trimis comunicate în limba maghiară.

a. Online


Anunţuri pentru recrutarea voluntarilor participanţi la acţiunile de renovare a aizvoarelor au fost postate pe site-ul MaiMultVerde şi pe alte site-uri care au postat informaţii despre proiect.

Informaţii despre proiect şi communicate de presă au fost trimise unei liste de publicaţii online.

Bloguri

Proiectul, acţiunile de voluntariat şi rezultatele a fost promovate pe blogul lui Dragoş Bucurenci, blog aflat pe locul 14 în ZeList.

b. TV

Posturile de televiziune şi corespondenţii locali ai posturilor centrale au fost invitaţi la acţiunile de renovare a izvoarelor şi la evenimentul de încheiere a proiectului.  Ştiri despre acţiuni au fost transmise pe Realitatea TV, TVR1, The Money Channel.

c. Radio

Posturile de radio şi corespondenţii locali ai posturilor centrale au fost invitaţi la acţiunile de renovare a izvoarelor şi la evenimentul de încheiere a proiectului. Ştiri despre acţiuni au fost transmise pe Radio România Actualităţi, Europa FM, Radio Antena Satelor, Radio France International.


d. Print


Comunicatele de presă au fost trimise unei liste de publicaţii centrale şi locale. Articole advertoriale despre proiect au fost publicate în Gazeta Sporturilor, Gândul şi Zile şi Nopţi.  

Echipa managerială a programului

Echipa managerială din partea MaiMultVerde a fost formata din Ştefan Bradea – Manager Proiecte şi Anamaria Bogdan – Director Comunicare. Din partea sponsorului proiectului, Ciuc Premium, au participat Răzvan Tucaliuc – Brand Manager şi Livia Bucăţică – Corporate Relations Specialist.

5. Implementare

Implementarea proiectului s-a realizat incepand cu luna februrarie 2010 pornindu-se cu etapa de identificare a izvoarelor care necesitau lucrări de renovare şi consolidare.

Urmatoarea etapa a fost reprezentata de bugetarea proiectului, în concordanţă cu necesităţile identificate, urmate de planificarea si demararea actiunilor de constructie în perioada martie-aprilie.

În lunile aprilie şi mai s-au desfăşurat acţiunile de renovare a celor şapte izvoare. La două dintre aceste actiuni de constructie au participat şi  şi voluntari MaiMultVerde şi jurnalişti.

Proiectul s-a finalizat în luna mai cu un eveniment organizat în Bucuresti la care au participat oficialităţi, reprezentanţi ai partenerilor şi mass-media, personalităţi care au susţinut proiectul şi voluntari, în cadrul căruia au fost prezentate rezultatele proiectului şi un documentar despre renovarea izvoarelor. Tema evenimentului a fost apa în cele trei forme ale ei: solidă, lichidă şi gazoasă. Pentru ilustrarea celor trei forme, invitaţii au primit o sticluţă cu apă de la unul dintre izvoare, un sculptor în gheaţă a realizat o sculptură, iar la intrare se aflau ventilatoare cu aburi de apă. Pentru proiectare documentarului despre renovarea izvoarelor s-a foloisit o perdea de apă.

6. Evaluare

-    7 izvoare renovate  
-    amplasarea unor plăcuţe cu informaţii despre izvoare şi proiect la fiecare izvor
-    implicarea voluntarilor MaiMultVerde şi a unei echipe locale de arhitecţi şi muncitori
-    4 comunicate de presă
-    8 materiale TV în lunile aprilie (1), mai (5) şi iunie (1) 2010
-    6 articole în presa scrisă
-    8 materiale radio
-    69 de articole în presa online
-    6 posturi pe bloguri

Banner