Un studiu realizat în SUA arată faptul că 50% dintre consumatori nu intenţionează să achiziţioneze un produs de la o companie care nu este responsabilă social. Cum credeţi că arată din acest punct de vedere balanţa în România şi de ce?
Cred că în România acest principiu nu se aplică încă la scară largă. Ce s-a schimbat până acum este faptul că multe din produse sunt alese în funcţie de calitatea lor, faţă de acum câţiva ani, când alegerea se făcea mai mult în funcţie de preţ. Nu putem compara cele două ţări nici ca nivel de trai, nici ca grad de informare a populaţiei.
În programul de ecologizare şi educaţie "Verde 003" aţi implicat persoane publice, precum Traian Băsescu, Marcel Iureş, Cătălin Ştefănescu. Ce beneficii şi ce neplăceri aduce implicarea persoanelor publice în acţiuni de CSR?
Persoanele publice aduc un mare beneficiu într-o campanie pentru că "girează" cu notorietatea lor acel proiect. Mai mult decat atât, multe dintre personalităţile care ne-au fost alături în acest proiect au crezut cu adevărat în el şi ne-au ajutat concret. Domnul Marcel Iureş, Ada Milea, Cătălin Ştefănescu, Radu Naum, Irina Luca şi mulţi alţii au fost prezenţi în stagiile de pregătire ale voluntarilor, au stat de vorbă cu copiii, au răspuns întrebărilor lor, pentru că ceea ce am urmarit noi a fost modelarea unui stil de gândire şi a unor comportamente, împădurirea şi ecologizarea fiind doar " exerciţii practice" în cadrul acestui proiect. Scopul noastru a fost să formăm din aceşti copii nişte nuclee de societate civilă, să-i ajutăm să descopere resorturile implicării active şi responsabile în viaţa comunităţilor lor.
Cele mai multe companii nu reuşesc să stabilească o relaţie directă între rezultatele acţiunilor de CSR şi indicatorii economici. Cum evaluează Coca-Cola impactul economic al programelor de CSR?
CSR se defineşte ca asumarea, în mod voluntar, a responsabilităţilor pe care o companie le are faţă de comunitatea în care îşi desfăşoara activitatea, mai mult decât obligaţiile prevăzute de lege. Coca-Cola Hellenic, din care Coca-Cola HBC România face parte, a aderat, încă din 2005, la United Nations Global Compact, cea mai amplă initiţivă de responsabilitate socială corporatistă. Din 2007, dezvoltarea durabilă a fost introdusă de Grupul Hellenic în mod formal în strategia de afaceri, iar responsabilitatea socială este o componentă a dezvoltării durabile. Beneficiile CSR se măsoară în creşterea reputaţiei, în gestionarea mai bună a riscurilor, în stabilirea unor relaţii durabile cu constituenţii, în consolidarea brandului de angajator etc.
În cel de-al doilea an de implementare a programului "Verde 003" aţi ales să curăţaţi malurile râurilor Dorna, Bistriţa şi Siret. Care a fost impactul acestor acţiuni asupra comunităţiilor din vecinătate? Aţi observat îmbunătăţiri în relaţia companie-comunitate ca urmare a acestui program?
Am avut o relaţie strânsă cu autorităţile centrale şi locale, cu conducerea liceelor din care au fost recrutaţi voluntarii, cu inspectoratele şcolare şi cu presa. Toţi ne-au ajutat în derularea proiectului. Un alt aspect de menţionat este că, după terminarea programului, copiii implicaţi au continuat să deruleze acţiuni destinate protejării mediului în liceele lor, împreună cu colegii lor.
Tot în proiectul mai sus amintit aţi colaborat şi cu Asociaţia MaiMultVerde, o asociaţie cu care colaborează multe dintre companiile implicate social din România. Care sunt beneficiile obţinute în urma cooperării cu un ONG atât de popular, al cărui director este o persoană publică?
În primul rand, în acest proiect am lucrat cu două ONG-uri, Tăsuleasa Social şi mai Mult Verde. Tăsuleasa Social este un ONG cu expertiză în voluntariat, Mai Mult Verde s-a implicat mai mult pe partea de comunicare. Cele două ONG-uri cu care am lucrat au fost alese pe criterii de profesionalism, de experienţă în domeniu. Faptul că Dragos Bucurenci este o persoană publică ne-a ajutat în plus, bineînţeles.
O altă tendinţă existentă la nivelul CSR-ului este implicarea angajaţilor în acţiunile de responsabilitate socială. Mai mult, chiar şi copiii angajaţilor companiei Coca-Cola HBC s-au implicat în acţiunea de ecologizare "Să fie limpede". Consideraţi că activităţile de responsabilitate socială ale companiei sunt mult mai credibile dacă aceasta îşi implică şi angajaţii?
De aproape cinci ani am derulat proiecte în care ne-am implicat angajaţii. Au fost programe de renovări de parcuri, proiecte de caritate, proiecte de curăţenie la Vatra Dornei şi multe altele, iar angajaţii noştri au răspuns la acestă solicitare în număr considerabil, implicându-şi şi copiii. Mai mult decât atât, în acestă vară am dus o parte din copiii angajaţilor în tabără la Tăsuleasa Social, unde au deprins noţiuni de orientare în natură, prim ajutor, noţiuni de supravieţuire, au învăţat despre mediu şi protejarea lui. Cum vă spuneam, Coca-Cola Hellenic a inclus dezvoltarea durabilă în strategia de afaceri, iar responsabilitatea socială este un pilon important în acestă strategie. Implicarea angajaţilor este, deci, un mod natural de a răspunde nevoilor comunităţilor din care aceştia fac parte.
Laura Sgârcitu, Specialist Relaţii Publice-Programe Comunitare Coca-Cola HBC România, este absolventă a Facultăţii de Chimie Industrială Gh. Asachi din Iaşi şi a Academiei Internaţionale pentru Studiul Religiilor, Bucureşti. Lucrează pentru Coca-Cola HBC România din 2003, ocupându-se succesiv de comunicare internă, relaţii cu mass-media, relaţii cu autorităţi, iar din 2007 de programe destinate comunităţii.
Compania Coca-Cola HBC România, ţară membră a Grupului Coca-Cola Hellenic, asigură pentru produsele Coca-Cola îmbutelierea, distribuţia, vânzarea şi marketingul operaţional, fiind lider pe piaţa băuturilor non-alcoolice din România.
Investitia în România înseamnă şi crearea unei relaţii speciale cu românii, Coca-Cola promovându-şi consecvent principiile şi valorile pe piaţa românească, oferind permanent partenerilor de afaceri şi consumatorilor români produse şi servicii de cea mai bună calitate, respectând în acelaşi timp obiceiurile şi cultura comunităţilor în care îşi desfăşoara activitatea. Inovaţia, pasiunea, integritatea, leadership-ul, comunicarea permanentă cu consumatorii companiei sunt caracteristici definitorii pentru Coca-Cola HBC România.
Politica companiei de responsabilitate socială este orientată în patru direcţii: piaţa, mediul, oamenii de la Coca-Cola şi comunitatea. Pentru fiecare dintre ele, Coca-Cola HBC România a aplicat constant principiul partneriatului social, economic şi cultural, demonstrându-şi
disponibilitatea de a se implica în acţiuni menite să impulsioneze valorile şi dezvoltatea societăţii în care operează.
Interviu realizat de Rebeca Pop, Forum for International Communications
Copyright 2008 Forum for International Communications
07 octombrie 2024
Ultima ora: